Innowacje

1. Podłoże i idea innowacji

Inspiracją do stworzenia innowacji był wpływ kilku czynników. Jednym z nich była obserwacja umiejętności tanecznych, muzycznych, plastycznych i recytatorskich naszych wychowanków. Rolą nauczyciela jest rozwój zauważonych uzdolnień. Kolejny czynnik to duże zaangażowanie rodziców podczas organizacji zaplanowanych uroczystości, imprez na terenie przedszkola i poza nim. Chętni rodzice pod kierunkiem nauczycieli brali udział w organizowanych przez placówkę projektach edukacyjnych, uroczystościach, piknikach podczas których prezentowali układy taneczne, przedstawienia teatralne, występy wokalne. Z własnej inicjatywy przygotowywali warsztaty plastyczno-konstrukcyjne, szyli i haftowali stroje do tańców ludowych i dyskotekowych, zgromadzili kostiumy postaci z bajek, pomagali w przygotowywaniu dekoracji. Stąd pojawił się pomysł opracowania innowacji pedagogicznej, której celem byłaby integracja rodziców z dziećmi podczas zaplanowanych spotkań mających na celu kreatywny rozwój uzdolnień dzieci. Efekty tych działań prezentowane byłyby podczas organizowanych koncertów, zaplanowanych uroczystościach przedszkolnych.

Nowatorstwo polega na wprowadzeniu nowej, zaplanowanej formy współpracy z rodziną rozwijającej zainteresowania i uzdolnienia dzieci.

2. Zakres innowacji

Innowacja ,,Mama, Tata i Ja’’- rozwijanie rodzinnych ekspresji scenicznych ma charakter programowo-organizacyjny. Innowacja realizowana będzie na terenie przedszkola w formie zajęć (1 w miesiącu) w których udział weźmie grupa dzieci w wieku od 3-6 lat wraz z rodzicami.

3. Cele innowacji

Cele ogólne:

-wspomaganie rozwoju dziecięcej ekspresji scenicznej,

-rozwijanie indywidualnych zdolności, zainteresowań oraz aktywności twórczej,

-wzmacniane więzi rodzinnych.

Cele szczegółowe:

-zaspakajanie potrzeb dzieci w zakresie: rozwijania zainteresowań teatralnych, muzyczno-tanecznych, plastycznych,

-prezentowanie umiejętności dzieci i rodziców,

-rodzinne spędzanie czasu-wzmacnianie więzi rodzinnych,

-stwarzanie warunków do rozwoju kreowania przez dziecko obrazu swojej osoby, poczucia własnej wartości, radzenia sobie ze stresem podczas występów publicznych.

Opisane cele szczegółowe są skorelowane z ogólnymi celami wychowania przedszkolnego określonymi w podstawie programowej wychowania przedszkolnego.

 4. Przewidywane efekty

-wzrost integracji ze środowiskiem rodzinnym,

-wzrost umiejętności tanecznych, muzycznych, plastycznych,

-polepszenie wizerunku przedszkola w środowisku jako placówki dbającej o twórczy rozwój  wychowanków.

- wzrost poczucia własnej wartości, radzenia sobie ze stresem podczas występów publicznych.

5. Procedury osiągania celów

Zastosowane metody i formy pracy mają jak w największym stopniu rozwijać indywidualne zainteresowania dzieci, stworzyć atmosferę akceptacji, zaufania, pozwolić na osiąganie sukcesów motywującego do dalszej pracy. W innowacji będą dominowały następujące metody i formy pracy z dziećmi:

-metody czynne

-metody kierowane własną działalnością-inspirowanie dzieci i rodziców do wspólnych działań,

-metoda samodzielnych doświadczeń-stworzenie warunków do spontanicznej zabawy,

-metoda inscenizacji-ćwiczenia w mówieniu,

drama-rozwija wyobraźnię, fantazję wrażliwość.

6. Ewaluacja

 Na zakończenie każdego spotkania uczestnicy podsumują swój udział, zaangażowanie i stopień atrakcyjności proponowanych działań:

-zabawa dokończ zdanie,

-termometr-zaznacz na termometrze swoją pozycję,

Na zakończenie innowacji przeprowadzona będzie ankieta dla rodziców i nauczycieli, rozmowa z dziećmi.


                                                                                                                      Autor: Anna Kurzyńska


 Sprawozdanie z Innowacji „Mama, Tata i Ja” – rozwijanie rodzinnych ekspresji  scenicznych

 

Innowacja „Mama, Tata i Ja” – rozwijanie rodzinnych ekspresji scenicznych skierowana była do przedszkolaków oraz chętnych rodziców.

Działania miały na celu integrację rodziców z dziećmi, wspomaganie rozwoju dziecięcej ekspresji scenicznej, poczucia własnej wartości, radzenia sobie ze stresem podczas występów publicznych.

Innowacja trwała od października do maja. Chętni  rodzice uczestniczyli wraz z dziećmi w spotkaniach, podczas których pod kierunkiem nauczyciela przygotowywali przedstawienia teatralne, tańce, zabawy, występy. Z inicjatywy nauczyciela uszyli stroje dla dzieci.

Efekty wspólnych działań prezentowaliśmy podczas koncertów, uroczystości przedszkolnych oraz festynu rodzinnego.

 22 listopada zorganizowaliśmy Jesienny koncert. Chętni rodzice wraz z dziećmi zostali aktorami. Zaprezentowali przedstawienie teatralne pt. „Kłopoty Burka z podwórka”.

  

24 i 25 stycznia dzieci wraz z rodzicami prezentowali swoje umiejętności taneczne podczas Dnia Babci i Dziadka.

27 stycznia podczas Choinki Noworocznej mieliśmy okazję zobaczyć wspólne tańce dzieci z rodzicami.

21 marca podczas koncertu, na który złożyły się piosenki, zabawy taneczne. Przedszkolaki wraz z rodzicami pożegnały zimę – powitały wiosnę.

24 maja podczas Rodzinnego festynu z okazji Dnia Matki, Ojca i Dziecka rodzice razem z dziećmi prezentowały umiejętności wokalne i taneczne. Dzieci ubrane były w nowe spódniczki oraz bluzeczki z serduszkami uszyte prze rodziców.

                                                                                                                                         Anna Kurzyńska


 

Kontakt

Zespół Szkół Samorządowych 
im. Jana Pawła II

ul. Szkolna 16
23-407 Tereszpol-Zaorenda
tel.: +48 84 687 6033
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
e-doręczenia: AE:PL-18427-12797-TTHEC-23

E-dziennik

Vulcan

Gmina Tereszpol

BIP

Biuletyn informacji publicznej

ePUAP

Elektroniczna Skrzynka Podawcza