Innowacje

Wstęp

Edukacja ekologiczna to konkretne działania w środowisku i dla środowiska. Dzieci mogą być pełnowartościowymi partnerami dorosłych w walce o ochronę środowiska. Są one, bowiem bacznymi obserwatorami tego wszystkiego, co się wokół nich dzieje.

Wychodząc naprzeciw potrzebom ekologicznym, opracowałyśmy  innowację pedagogiczną dotyczącą uczniów klas  V  pod tytułem "Z ekologią za pan brat” . Ma ona wyposażyć uczniów w określone wiadomości, umiejętności i postawy, w przystępny sposób przybliżyć dzieciom świat przyrody, uświadomić, że są jej częścią oraz uwrażliwić na przejawy degradacji środowiska i rozwijać pozytywne zachowania  wobec ochrony środowiska. Treści zawarte w w/w programie mogą być realizowane w dowolnej kolejności i modyfikowane w zależności od potrzeb środowiska, w którym mieszkamy oraz możliwości dzieci. 

Zakres innowacji:

Adresatami innowacji są uczniowie klasy V. Czas realizacji innowacji obejmuje od grudnia do kwietnia z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym. Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach np. zajęć obowiązkowych, jako element godziny lekcyjnej, raz w tygodniu. Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei ochrony środowiska. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do codziennej segregacji odpadów, dbałość o otoczenie.

Motywacja wprowadzenia innowacji:

Innowacja „Z ekologią za pan brat” jest naszą odpowiedzią na potrzeby dbania o najbliższe otoczenie, uwrażliwianie młodych ludzi na piękno przyrody,  a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego.

Podczas  pracy w  naszej szkole zauważyłyśmy, że uczniom najbardziej brakuje świadomego podejścia do zagadnień związanych z ochroną środowiska. Dlatego też główną przyczyną opracowania innowacji z tego zakresu była potrzeba skupienia się na zagadnieniach związanych z ochroną środowiska – w szczególności: segregacja odpadów, recykling oraz czyste powietrze.

 Cele główne

1.Kształtowanie postaw proekologicznych i budzenie szacunku do przyrody.

2.Rozwijanie zdolności poznawczych dziecka i wrażliwości na problemy środowiska przyrodniczego poprzez bezpośredni kontakt z przyrodą.

3.Popularyzacja wiedzy ekologicznej i rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.

Cele szczegółowe

  • Zapoznanie z podstawowymi pojęciami ekologicznymi.
  • Poznanie różnych form ochrony środowiska.
  • Rozwijanie umiejętności dostrzegania piękna przyrody.
  • Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego.
  • Wdrażanie do prac praktycznych na rzecz ochrony i kształtowania środowiska.
  • Dostarczanie dzieciom wiadomości na temat przyczyn zanieczyszczania powietrza, oraz sposobów zapobiegania tym zanieczyszczeniom.
  • Wdrażanie do udziału w akcjach związanych z ochroną naturalnego środowiska człowieka (konkursy i uroczystości o tematyce ekologicznej).
  • Znajomość ogólnych właściwości powietrza oraz sposobów zapobiegania zanieczyszczeniom powietrza.
  • Zapoznanie z możliwościami wykorzystania odpadów.
  • Dostrzeganie potrzeby segregacji i ponownego wykorzystania odpadów.
  • Propagowanie zdrowego trybu życia.
  • Wdrażanie postaw przyjaznych środowisku poprzez sztukę, poezję.
  • Wyrabianie trwałych zainteresowań i nawyków ekologicznych.
  • Doskonalenie umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji, współdziałanie w pracy zespołowej, w grupie.

 Procedury osiągania celów

- Gromadzenie materiałów, informacji dotyczących ekologii,

- Korzystanie z różnych źródeł informacji, czasopism, Internetu,

- Rozmowy na tematy związane z: ochrona przed hałasem, spalinami, oczyszczaniem powietrza.

- Wykonanie plakatów promujących segregację odpadów

- Pogadanka na temat źródeł zanieczyszczenia powietrza ( kwaśne deszcze, smog ..)

- Dyskusja na temat rodzaju odpadów oraz sposobów i celowości segregacji śmieci.

- Wykonywanie zabawek z surowców wtórnych

- Zorganizowanie miejsca do segregacji odpadów (samodzielne wykonanie kolorowych koszy)

Metody pracy

  • Pogadanka
  • Metoda problemowa
  • Metoda sytuacyjna
  • Metody praktyczne 

Formy pracy

  • praca w grupie
  • indywidualna 

Środki dydaktyczne

 Ważnym czynnikiem w edukacji ekologicznej są środki dydaktyczne. Pełnią one wiele funkcji. Służą zdobywaniu wiadomości i wyrabianiu właściwych postaw wobec przyrody i kształtowania środowiska.

  • Środki wizualne: filmy, fotografie, ilustracje, rysunki, plakaty
  • Środki słuchowe: piosenki, wiersze, opowiadania, inscenizacje,
  • Środki i urządzenia techniczne: lupa, różne naczynia i sprzęt do obserwacji.

 Spodziewane efekty

1.Wykształcenie umiejętności uważnego i świadomego postrzegania otaczającego świata.

2.Nabycie pozytywnego nastawienia do otoczenia oraz wykształcenie postawy gotowości do jego    ratowania.

3.Wykształcenie umiejętności współdziałania w grupie.

4.Wzrost świadomości ekologicznej wśród dzieci i rodziców.

Ewaluacja osiągnięć i monitoring

W trakcie prowadzenia innowacji dokonywana będzie systematycznie ocena osiągnięć pracy uczniów oraz pełna dokumentacja pedagogiczna. Działania uczniów będą odzwierciedlone w postaci:

- Urządzanie kącika do segregacji odpadów.

- Zdjęcia.

- Wystawy prac uczniów.

- Udział w konkursach.

- Przygotowanie inscenizacji dotyczącej ochrony środowiska

                                                                     Autorzy: Agnieszka Bogdanowicz, Renata Wojnar


 SPRAWOZDANIE Z INNOWACJI

 Innowacja pedagogiczna „Z ekologią za pan brat” skierowana była przede wszystkim do uczniów klasy V i wszystkich chętnych uczniów wrażliwych na problemy ekologiczne.

Działania, które podjęłyśmy, miały na celu wyposażyć dzieci w określone wiadomości, umiejętności i postawy, w przystępny sposób przybliżyć im świat przyrody, uświadomić, że są jej częścią oraz uwrażliwić na przejawy degradacji środowiska i rozwijać pozytywne zachowania  wobec ochrony środowiska.

Zabawa z ekologią trwała od grudnia do kwietnia. Podsumowaniem było przedstawienie pt.: „Ja też chcę żyć w czystym otoczeniu!”, które odbyło się 24.04. 2018 roku, w wykonaniu uczniów klasy V oraz wszystkich uczniów, którzy aktywnie włączyli się do naszego przedstawienia, a w zasadzie jego części – Kalambury ekologiczne.(Musimy zaznaczyć, że uczniowie naszej szkoły mają ogromną wiedzę ekologiczną.)

  

Jak już wspomniałyśmy, zabawa z ekologią rozpoczęła się w grudniu, kiedy to uczniowie wykonali kosze do segregacji odpadów. Znalazły one swoje stałe miejsce na korytarzu przy sali nr 1  - kącik do segregacji odpadów.

                                                

W miesiącu styczniu, uczniowie klasy V wykonali zabawki ekologiczne, które powstały z surowców wtórnych pt.; „Coś z niczego” – wystawę prac możemy oglądać na korytarzu przy sali nr 1.Luty – to  plakaty dotyczące segregacji – uczniowie wykonali super prace – to już świadomi ekolodzy. Prace zawisły na ścianach korytarza szkolnego przy sali nr 1.

                                                

Miesiąc luty – to  plakaty dotyczące segregacji – uczniowie wykonali super prace – to już świadomi ekolodzy. Prace zawisły na ścianach korytarza szkolnego przy sali nr 1.

  

W marcu ogłosiłyśmy Konkurs skierowany do uczniów szkoły podstawowej – Konkurs dotyczył napisania wiersza, rymowanki o segregacji odpadów. Wszyscy uczniowie, którzy wzięli w nim udział otrzymali słodkie upominki.

   

Zielona gra

Stoi kubeł, obok worki,

a na workach są potworki.

Każdy potwór kolor ma,

czy wy wiecie, że to gra?

 Rzucasz kostką, chwytasz śmieci

i o kolor pytasz dzieci.

One dobrze wszystko znają

dobry worek rozpoznają.

 W biały szkiełka, w żółty plastik,

a w niebieski papier włóż.

Mądre dzieci pozbierały

wszystkie śmieci wszerz i wzdłuż.

 Przyszedł koleś z PGK

I to była taka gra.

 Michał Pieczykolan   kl. IV

Szara chmura wciąż nad nami

od jesieni snuje się.

Truje ludzi smolinami,

nie odpuszcza nawet w dzień.

Czy to jesień, czy to zima

nawet wiosną daje w kość.

Bo ta chmura to smog – klimat,

co zabija ludzi wprost.

 Michał Pieczykolan kl. IV

 Niech natura nie będzie ci obojętna

bo smutna stanie się Ziemi i przeklęta!

Smog groźny dla twego otoczenia

w nim również są zanieczyszczenia.

Morał tego wiersza jest krótki i znany:

Powietrze to życie –

wszyscy o nie dbamy

 Bartosz Tutis kl. IV

 Ekologia zdrowia doda

A ja śmieci segreguję

I dobrze się z tym czuję.

Nie wyrzucamy tylko przetwarzamy.

Oszczędzamy i nie zanieczyszczamy.

Rujnujemy kominy,

które dają dymy.

Sadzimy lasy,

niech będą lepsze czasy.

 Karina Gozdecka kl. V

Segregacja śmieci

 Wrzucam zawsze śmieci do kosza:

czerwonego, zielonego, niebieskiego i żółtego.

A logika jest tu prosta:

ten, kto śmieci segreguje na nagrodę się szykuje.

 Sandra Litwin kl. V

Segregujemy odpady

Segreguj śmieci, mój dobry bratku

I nie niszcz tych pięknych kwiatków.

Na ziemi tyle pięknych pół i lasów,

Ale bez segregacji nie dotrwają do dalszych czasów.

Ty też segregować możesz,

Nic nie stracisz, tylko pomożesz.

 Mateusz Zieliński kl. V

 Wiersze naszych młodych poetów zostaną umieszczone w szkolnym tomiku pt.: „Poetyckie 100krotki na 100- lecie Niepodległej”, który zostanie wydany w październiku 2018 roku.

W ostatnim miesiącu naszych działań ekologicznych uczniowie zajęli się pracą badawczą pt. Czy nasze powietrze jest czyste?

            

       

Na tym nie kończymy- jesteśmy świadomi, że jesteśmy częścią przyrody.

 Żyjemy w czystym otoczeniu = Jesteśmy zdrowi !

                                                                                                                    Agnieszka Bogdanowicz, Renata Wojnar


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kontakt

Zespół Szkół Samorządowych 
im. Jana Pawła II

ul. Szkolna 16
23-407 Tereszpol-Zaorenda
tel.: +48 84 687 6033
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
e-doręczenia: AE:PL-18427-12797-TTHEC-23

E-dziennik

Vulcan

Gmina Tereszpol

BIP

Biuletyn informacji publicznej

ePUAP

Elektroniczna Skrzynka Podawcza