Wstęp
Edukacja ekologiczna to konkretne działania w środowisku i dla środowiska. Dzieci mogą być pełnowartościowymi partnerami dorosłych w walce o ochronę środowiska. Są one, bowiem bacznymi obserwatorami tego wszystkiego, co się wokół nich dzieje.
Wychodząc naprzeciw potrzebom ekologicznym, opracowałyśmy innowację pedagogiczną dotyczącą uczniów klas V pod tytułem "Z ekologią za pan brat” . Ma ona wyposażyć uczniów w określone wiadomości, umiejętności i postawy, w przystępny sposób przybliżyć dzieciom świat przyrody, uświadomić, że są jej częścią oraz uwrażliwić na przejawy degradacji środowiska i rozwijać pozytywne zachowania wobec ochrony środowiska. Treści zawarte w w/w programie mogą być realizowane w dowolnej kolejności i modyfikowane w zależności od potrzeb środowiska, w którym mieszkamy oraz możliwości dzieci.
Zakres innowacji:
Adresatami innowacji są uczniowie klasy V. Czas realizacji innowacji obejmuje od grudnia do kwietnia z możliwością jej kontynuowania w następnym roku szkolnym. Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach np. zajęć obowiązkowych, jako element godziny lekcyjnej, raz w tygodniu. Niniejsza innowacja ma na celu szerzenie idei ochrony środowiska. Ma ona zachęcać i motywować uczniów do codziennej segregacji odpadów, dbałość o otoczenie.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja „Z ekologią za pan brat” jest naszą odpowiedzią na potrzeby dbania o najbliższe otoczenie, uwrażliwianie młodych ludzi na piękno przyrody, a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego.
Podczas pracy w naszej szkole zauważyłyśmy, że uczniom najbardziej brakuje świadomego podejścia do zagadnień związanych z ochroną środowiska. Dlatego też główną przyczyną opracowania innowacji z tego zakresu była potrzeba skupienia się na zagadnieniach związanych z ochroną środowiska – w szczególności: segregacja odpadów, recykling oraz czyste powietrze.
Cele główne
1.Kształtowanie postaw proekologicznych i budzenie szacunku do przyrody.
2.Rozwijanie zdolności poznawczych dziecka i wrażliwości na problemy środowiska przyrodniczego poprzez bezpośredni kontakt z przyrodą.
3.Popularyzacja wiedzy ekologicznej i rozwijanie zainteresowań przyrodniczych.
Cele szczegółowe
- Zapoznanie z podstawowymi pojęciami ekologicznymi.
- Poznanie różnych form ochrony środowiska.
- Rozwijanie umiejętności dostrzegania piękna przyrody.
- Kształtowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego.
- Wdrażanie do prac praktycznych na rzecz ochrony i kształtowania środowiska.
- Dostarczanie dzieciom wiadomości na temat przyczyn zanieczyszczania powietrza, oraz sposobów zapobiegania tym zanieczyszczeniom.
- Wdrażanie do udziału w akcjach związanych z ochroną naturalnego środowiska człowieka (konkursy i uroczystości o tematyce ekologicznej).
- Znajomość ogólnych właściwości powietrza oraz sposobów zapobiegania zanieczyszczeniom powietrza.
- Zapoznanie z możliwościami wykorzystania odpadów.
- Dostrzeganie potrzeby segregacji i ponownego wykorzystania odpadów.
- Propagowanie zdrowego trybu życia.
- Wdrażanie postaw przyjaznych środowisku poprzez sztukę, poezję.
- Wyrabianie trwałych zainteresowań i nawyków ekologicznych.
- Doskonalenie umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji, współdziałanie w pracy zespołowej, w grupie.
Procedury osiągania celów
- Gromadzenie materiałów, informacji dotyczących ekologii,
- Korzystanie z różnych źródeł informacji, czasopism, Internetu,
- Rozmowy na tematy związane z: ochrona przed hałasem, spalinami, oczyszczaniem powietrza.
- Wykonanie plakatów promujących segregację odpadów
- Pogadanka na temat źródeł zanieczyszczenia powietrza ( kwaśne deszcze, smog ..)
- Dyskusja na temat rodzaju odpadów oraz sposobów i celowości segregacji śmieci.
- Wykonywanie zabawek z surowców wtórnych
- Zorganizowanie miejsca do segregacji odpadów (samodzielne wykonanie kolorowych koszy)
Metody pracy
- Pogadanka
- Metoda problemowa
- Metoda sytuacyjna
- Metody praktyczne
Formy pracy
- praca w grupie
- indywidualna
Środki dydaktyczne
Ważnym czynnikiem w edukacji ekologicznej są środki dydaktyczne. Pełnią one wiele funkcji. Służą zdobywaniu wiadomości i wyrabianiu właściwych postaw wobec przyrody i kształtowania środowiska.
- Środki wizualne: filmy, fotografie, ilustracje, rysunki, plakaty
- Środki słuchowe: piosenki, wiersze, opowiadania, inscenizacje,
- Środki i urządzenia techniczne: lupa, różne naczynia i sprzęt do obserwacji.
Spodziewane efekty
1.Wykształcenie umiejętności uważnego i świadomego postrzegania otaczającego świata.
2.Nabycie pozytywnego nastawienia do otoczenia oraz wykształcenie postawy gotowości do jego ratowania.
3.Wykształcenie umiejętności współdziałania w grupie.
4.Wzrost świadomości ekologicznej wśród dzieci i rodziców.
Ewaluacja osiągnięć i monitoring
W trakcie prowadzenia innowacji dokonywana będzie systematycznie ocena osiągnięć pracy uczniów oraz pełna dokumentacja pedagogiczna. Działania uczniów będą odzwierciedlone w postaci:
- Urządzanie kącika do segregacji odpadów.
- Zdjęcia.
- Wystawy prac uczniów.
- Udział w konkursach.
- Przygotowanie inscenizacji dotyczącej ochrony środowiska
Autorzy: Agnieszka Bogdanowicz, Renata Wojnar
SPRAWOZDANIE Z INNOWACJI
Innowacja pedagogiczna „Z ekologią za pan brat” skierowana była przede wszystkim do uczniów klasy V i wszystkich chętnych uczniów wrażliwych na problemy ekologiczne.
Działania, które podjęłyśmy, miały na celu wyposażyć dzieci w określone wiadomości, umiejętności i postawy, w przystępny sposób przybliżyć im świat przyrody, uświadomić, że są jej częścią oraz uwrażliwić na przejawy degradacji środowiska i rozwijać pozytywne zachowania wobec ochrony środowiska.
Zabawa z ekologią trwała od grudnia do kwietnia. Podsumowaniem było przedstawienie pt.: „Ja też chcę żyć w czystym otoczeniu!”, które odbyło się 24.04. 2018 roku, w wykonaniu uczniów klasy V oraz wszystkich uczniów, którzy aktywnie włączyli się do naszego przedstawienia, a w zasadzie jego części – Kalambury ekologiczne.(Musimy zaznaczyć, że uczniowie naszej szkoły mają ogromną wiedzę ekologiczną.)
Jak już wspomniałyśmy, zabawa z ekologią rozpoczęła się w grudniu, kiedy to uczniowie wykonali kosze do segregacji odpadów. Znalazły one swoje stałe miejsce na korytarzu przy sali nr 1 - kącik do segregacji odpadów.
W miesiącu styczniu, uczniowie klasy V wykonali zabawki ekologiczne, które powstały z surowców wtórnych pt.; „Coś z niczego” – wystawę prac możemy oglądać na korytarzu przy sali nr 1.Luty – to plakaty dotyczące segregacji – uczniowie wykonali super prace – to już świadomi ekolodzy. Prace zawisły na ścianach korytarza szkolnego przy sali nr 1.
Miesiąc luty – to plakaty dotyczące segregacji – uczniowie wykonali super prace – to już świadomi ekolodzy. Prace zawisły na ścianach korytarza szkolnego przy sali nr 1.
W marcu ogłosiłyśmy Konkurs skierowany do uczniów szkoły podstawowej – Konkurs dotyczył napisania wiersza, rymowanki o segregacji odpadów. Wszyscy uczniowie, którzy wzięli w nim udział otrzymali słodkie upominki.
Zielona gra
Stoi kubeł, obok worki,
a na workach są potworki.
Każdy potwór kolor ma,
czy wy wiecie, że to gra?
Rzucasz kostką, chwytasz śmieci
i o kolor pytasz dzieci.
One dobrze wszystko znają
dobry worek rozpoznają.
W biały szkiełka, w żółty plastik,
a w niebieski papier włóż.
Mądre dzieci pozbierały
wszystkie śmieci wszerz i wzdłuż.
Przyszedł koleś z PGK
I to była taka gra.
Michał Pieczykolan kl. IV
Szara chmura wciąż nad nami
od jesieni snuje się.
Truje ludzi smolinami,
nie odpuszcza nawet w dzień.
Czy to jesień, czy to zima
nawet wiosną daje w kość.
Bo ta chmura to smog – klimat,
co zabija ludzi wprost.
Michał Pieczykolan kl. IV
Niech natura nie będzie ci obojętna
bo smutna stanie się Ziemi i przeklęta!
Smog groźny dla twego otoczenia
w nim również są zanieczyszczenia.
Morał tego wiersza jest krótki i znany:
Powietrze to życie –
wszyscy o nie dbamy
Bartosz Tutis kl. IV
Ekologia zdrowia doda
A ja śmieci segreguję
I dobrze się z tym czuję.
Nie wyrzucamy tylko przetwarzamy.
Oszczędzamy i nie zanieczyszczamy.
Rujnujemy kominy,
które dają dymy.
Sadzimy lasy,
niech będą lepsze czasy.
Karina Gozdecka kl. V
Segregacja śmieci
Wrzucam zawsze śmieci do kosza:
czerwonego, zielonego, niebieskiego i żółtego.
A logika jest tu prosta:
ten, kto śmieci segreguje na nagrodę się szykuje.
Sandra Litwin kl. V
Segregujemy odpady
Segreguj śmieci, mój dobry bratku
I nie niszcz tych pięknych kwiatków.
Na ziemi tyle pięknych pół i lasów,
Ale bez segregacji nie dotrwają do dalszych czasów.
Ty też segregować możesz,
Nic nie stracisz, tylko pomożesz.
Mateusz Zieliński kl. V
Wiersze naszych młodych poetów zostaną umieszczone w szkolnym tomiku pt.: „Poetyckie 100krotki na 100- lecie Niepodległej”, który zostanie wydany w październiku 2018 roku.
W ostatnim miesiącu naszych działań ekologicznych uczniowie zajęli się pracą badawczą pt. Czy nasze powietrze jest czyste?
Na tym nie kończymy- jesteśmy świadomi, że jesteśmy częścią przyrody.
Żyjemy w czystym otoczeniu = Jesteśmy zdrowi !
Agnieszka Bogdanowicz, Renata Wojnar