Innowacja pedagogiczna z matematyki
- Tytuł innowacji: Wykorzystanie technologii informacyjno – komunikacyjnej na kółku matematycznym
- Podstawa prawna:
Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) – art. 22 ust. 2 pkt 6 oraz 33 ust. 1 pkt 4;
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r. Nr 56, poz. 506, z póź. zm. Dz. U. z 2011r. , Nr 176 poz. 1051)
Ustawa Prawo oświatowe Dz.U. z 2017 r., poz. 60.
3. Autor innowacji: Ryszard Skrzypa
4. Typ innowacji: metodyczno – organizacyjna
5. Planowany termin realizacji:
Innowacja będzie realizowana na kółku matematycznym. Zostaną nią objęci uczniowie obecnej klasy VII i VIII od września 2019 r. – czerwca 2020 r.
Cyklicznie powtarzana w kolejnych latach z ewentualnymi modyfikacjami.
6. Cele ogólne innowacji:
Głównym celem innowacji jest rozbudzenie i kształtowanie zainteresowań matematycznych ucznia, jak również motywowanie uczniów do samodzielnego zdobywania wiedzy i podejmowania twórczych działań poprzez stosowanie nowoczesnych metod nauczania matematyki, między innymi
z wykorzystaniem technologii informacyjno – komunikacyjnej.
Działania te mają na celu pokazanie uczniom, że matematyka wcale nie musi być trudna, a rozwiązując "problemy" matematyczne można się dobrze bawić.
Cele szczegółowe:
- popularyzacja matematyki wśród uczniów,
- kształcenie umiejętności posługiwania się kalkulatorem graficznym,
- kształcenie umiejętności planowania i organizacji pracy, systematyzowania i opracowania informacji dotyczących określonego zagadnienia,
- poznanie programów i stron internetowych ułatwiających naukę matematyki,
- rozwijanie umiejętności tworzenia własnych gier matematycznych, animacji przy wykorzystaniu programu Scratch oraz platformy LearningApps,
- doskonalenie umiejętności posługiwania się programami pakietu Office,
- doskonalenie umiejętności wykorzystania wiedzy matematycznej w życiu codziennym,
- rozwijanie umiejętności uczenia się w praktyce i we współpracy, selekcjonowania informacji, współdziałania przy realizacji zadań,
7. Spodziewane efekty innowacji:
Biorąc udział w zajęciach, uczniowie zdobędą nowe umiejętności i podniosą poziom posiadanych kompetencji kluczowych. Udział w nich przygotuje ich również do samodzielnego uczenia się matematyki poprzez korzystanie z technologii informacyjno - komunikacyjnej wspomagającej naukę tego przedmiotu. Uczestnicy będą umieli posługiwać się kalkulatorem graficznym. Zostaną opracowane przez nich interaktywne pomoce dydaktyczne (zadania, gry, prezentacje multimedialne), które będą wykorzystywane na lekcjach również w kolejnych latach. Uczniowie będą dobrze przygotowani do nauki matematyki w szkole średniej.
8. Opis innowacji:
Postęp naukowo – techniczny zmusza nas do zmiany sposobów przekazywania wiedzy. Chcąc wyjść naprzeciw tym zmianom oraz oczekiwaniom uczniów i ich rodziców, postanowiłem realizować w klasie VII i VIII innowację pedagogiczną „Wykorzystanie technologii informacyjno – komunikacyjnej w matematyce”.
Z moich obserwacji wynika, że uczniowie wykorzystują komputer głównie do zabawy, a nie jako narzędzie przydatne do rozwiązywania problemów. Niniejsza innowacja ma na celu wzbogacenie i uatrakcyjnienie procesu dydaktyczno-wychowawczego, rozbudzenie i poszerzenie zainteresowań uczniów, a co za tym idzie zwiększenie efektów nauczania. Zainteresowany pracą z komputerem uczeń będzie mógł wykorzystać swą pasję do rozwiązywania ciekawych zagadnień z matematyki, wykorzystując komputer jako narzędzie pomocne przy rozwiązywaniu problemu. Dzięki wykorzystaniu w procesie nauczania matematyki technologii informatycznych oraz nowoczesnych metod, takich jak projekt, wzrośnie zainteresowanie uczniów matematyką i uczyni z niej przedmiot bardziej dla nich przyjazny.
Zajęcia będą odbywać się w sali matematycznej oraz pracowni informatycznej. Podczas zajęć będą wykorzystywane programy pakietu Microsoft Office, kalkulator graficzny oraz oprogramowanie na komputer kalkulatora graficznego TI-Nspire CX CAS. Uczniowie poznają również możliwości platformy LearningApps do tworzenia pomocy edukacyjnych.
9.Umiejętności nabyte przez uczniów podczas zajęć:
- wykonywanie pomocy dydaktycznych do matematyki za pomocą technologii komputerowej,
- nabycie umiejętności posługiwania się i wykorzystania kalkulatora graficznego do nauki matematyki,
- nabycie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz umiejętności dobierania i wykorzystywania różnego rodzaju oprogramowania do przetwarzania tych informacji,
- nabycie umiejętności wykorzystania oprogramowania użytkowego i edukacyjnego do nauki własnej,
- powtórzenie, utrwalenie wiadomości i umiejętności matematycznych oraz wiedzy z zakresu technologii informatycznej.
Pozytywne zmiany wychowawcze: przyzwyczajenie uczniów do projektowania i organizowania pracy własnej oraz w grupach.
10. Ewaluacja programu:
Narzędziem ewaluacji będą:
- ankieta ewaluacyjna dla uczniów,
- udział i osiągnięcia uczniów w Wojewódzkim Konkursie „Matematyka z kalkulatorem graficznym”
- zdjęcia, relacje i dorobek uczniów zaprezentowany na wystawach i na stronie internetowej szkoły.
Sposoby ewaluacji:
- obserwacja uczniów podczas zajęć,
- aktywność uczniów podczas zajęć,
- arkusz informacji zwrotnej dla ucznia (ankieta),
- stworzenie bazy pomocy dydaktycznych przez uczniów.
Naturalną formą ewaluacji będzie poziom zadowolenia dzieci z własnych dokonań i umiejętności rozwiązywania problemów matematycznych z wykorzystaniem technologii komputerowej,
a w szczególności przy pomocy kalkulatora graficznego.
Ryszard Skrzypa
Sprawozdanie z innowacji – „Wykorzystanie technologii informacyjno – komunikacyjnej na kółku matematycznym”
Zajęcia innowacyjne prowadzone były w wymiarze 1 godz. tygodniowo w ramach zajęć pozalekcyjnych koła matematycznego w roku szk. 2020/21. Były one uzupełnieniem i poszerzeniem wiadomości z zakresu informatyki i technologii informacyjnej. Innowacja polegała na wykorzystaniu programów interaktywnych, monitora interaktywnego, projektora, komputera, kalkulatora graficznego i zasobów portali internetowych do przygotowania materiałów i stworzenia aplikacji przy pomocy platformy Learning Apps do nauki matematyki w czasie nauki zdalnej, jak i stacjonarnej. Dzieci uczyły się obsługi kalkulatora graficznego oraz wykorzystania oprogramowania na komputer kalkulatora graficznego TI-Nspire CX CAS do rozwiązywania zróżnicowanych zagadnień i problemów matematycznych w okresie nauki stacjonarnej. W czasie nauki zdalnej rozwiązywano zadania ze zwiększonym stopniem trudności. Zainteresowani pracą z komputerem uczniowie mogli wykorzystać swoją pasję do rozwiązywania ciekawych zagadnień z matematyki, wykorzystując komputer oraz kalkulator graficzny, jako narzędzie pomocne przy rozwiązywaniu problemów matematycznych. Dzięki wykorzystaniu w procesie nauczania matematyki technologii informatycznych, nastąpiło uatrakcyjnienie procesu dydaktyczno-wychowawczego.
Wykorzystując nowoczesne technologie informatyczne i informacyjne uczniowie w nieszablonowy sposób mogli zdobywać, utrwalać i rozszerzać swoją wiedzę, rozwiązując różne testy online, testy z programów interaktywnych, grać w logiczne gry matematyczne, a następnie doskonalić poprzez szereg ciekawych zadań, rebusów, krzyżówek, wykreślanek, itp. logiczne myślenie. Podczas zajęć z wykorzystaniem monitora interaktywnego, kalkulatora graficznego, komputera - uczniowie pracowali indywidualnie lub grupowo, wykorzystując różne metody:
- metody i techniki aktywizujące (tj. burza mózgów, dyskusja, gry dydaktyczne),
- metody ćwiczeniowe,
- metody podające (mini wykład, pogadanka).
Poprzez udział w tej innowacji uczeń (na miarę swoich możliwości):
- potrafi rozwiązywać zadania matematyczne,
- potrafi stawiać konkretne pytania, dotyczące matematyki,
- potrafi działać w zespole,
- potrafi pracować indywidualnie,
- rozwija swoje własne zainteresowania matematyczne,
- bierze udział w konkursach matematycznych,
- potrafi myśleć logicznie,
- aktywniej pracuje na zajęciach,
- wykorzystuje w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności,
- potrafi dokonać analizy treści zadania,
- świadomie korzysta z różnych źródeł informacji,
- chętnie korzysta z dostępnych portali internetowych,
- sprawnie operuje językiem matematycznym,
- potrafi uzasadnić swoje rozwiązanie,
- umie obsługiwać kalkulator graficzny,
- potrafi tworzyć aplikacje,
- ma wyższą samoocenę.
Szkoda, że ze względu na pandemię w trakcie nauki zdalnej uczestnicy innowacji nie mogli w pełni skorzystać z kalkulatora graficznego do nauki. Nasi uczniowie klasy VIII również nie sprawdzili swoich umiejętności i wiedzy w Wojewódzkim Konkursie „Matematyka z kalkulatorem graficznym,” ponieważ z powodu obostrzeń sanitarnych został po raz drugi odwołany.