Innowacje

Innowacja pedagogiczna z matematyki

  1. Tytuł innowacji: Wykorzystanie technologii informacyjno – komunikacyjnej na kółku matematycznym
  2. Podstawa prawna:

Ustawa z 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn.  zm.) – art. 22 ust. 2 pkt 6 oraz 33 ust. 1 pkt 4;

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 9 kwietnia 2002r. w sprawie warunków prowadzenia działalności innowacyjnej i eksperymentalnej przez publiczne szkoły i placówki (Dz. U. z 2002 r. Nr 56, poz. 506, z póź. zm. Dz. U. z 2011r. , Nr 176 poz. 1051)

 Ustawa Prawo oświatowe  Dz.U. z 2017 r., poz. 60.

3. Autor innowacji: Ryszard Skrzypa

4. Typ innowacji: metodyczno – organizacyjna

5. Planowany termin realizacji:

Innowacja będzie realizowana na kółku matematycznym. Zostaną  nią objęci uczniowie obecnej klasy VII i VIII od września 2019 r. – czerwca 2020 r.

Cyklicznie powtarzana w kolejnych latach z ewentualnymi modyfikacjami.

6. Cele ogólne innowacji:

Głównym celem innowacji jest rozbudzenie i kształtowanie zainteresowań matematycznych ucznia, jak również motywowanie uczniów do samodzielnego zdobywania wiedzy i podejmowania twórczych działań poprzez stosowanie nowoczesnych metod nauczania matematyki, między innymi
z wykorzystaniem technologii informacyjno – komunikacyjnej.

Działania te mają na celu pokazanie uczniom, że matematyka wcale nie musi być trudna, a rozwiązując "problemy" matematyczne można się  dobrze bawić.

 Cele szczegółowe:

- popularyzacja matematyki wśród uczniów,

- kształcenie umiejętności posługiwania się kalkulatorem graficznym,

- kształcenie umiejętności planowania i organizacji pracy, systematyzowania i opracowania informacji dotyczących określonego zagadnienia,

- poznanie programów i stron internetowych ułatwiających naukę matematyki,

- rozwijanie umiejętności tworzenia własnych gier matematycznych, animacji przy wykorzystaniu programu Scratch oraz platformy LearningApps,

- doskonalenie umiejętności posługiwania się programami pakietu Office,

- doskonalenie umiejętności wykorzystania wiedzy matematycznej w życiu codziennym,

- rozwijanie umiejętności uczenia się w praktyce i we współpracy, selekcjonowania informacji, współdziałania przy realizacji zadań,

 7. Spodziewane efekty innowacji:

Biorąc udział w zajęciach, uczniowie zdobędą nowe umiejętności i podniosą poziom posiadanych kompetencji kluczowych. Udział w nich przygotuje ich również do samodzielnego uczenia się matematyki poprzez korzystanie z technologii informacyjno - komunikacyjnej wspomagającej naukę tego przedmiotu. Uczestnicy będą umieli posługiwać się kalkulatorem graficznym. Zostaną opracowane przez nich interaktywne pomoce dydaktyczne (zadania, gry, prezentacje multimedialne), które będą wykorzystywane na lekcjach również w kolejnych latach. Uczniowie będą dobrze przygotowani do nauki matematyki w szkole średniej.

 8. Opis innowacji:

Postęp naukowo – techniczny zmusza nas do zmiany sposobów przekazywania wiedzy. Chcąc wyjść naprzeciw tym zmianom oraz oczekiwaniom uczniów i ich rodziców, postanowiłem realizować w klasie VII i VIII  innowację pedagogiczną „Wykorzystanie technologii informacyjno – komunikacyjnej w matematyce”.

Z moich obserwacji wynika, że uczniowie wykorzystują komputer głównie do zabawy, a nie jako narzędzie przydatne do rozwiązywania problemów. Niniejsza innowacja ma na celu wzbogacenie i uatrakcyjnienie procesu dydaktyczno-wychowawczego, rozbudzenie i poszerzenie zainteresowań uczniów, a co za tym idzie zwiększenie efektów nauczania. Zainteresowany pracą z komputerem uczeń będzie mógł wykorzystać swą pasję do rozwiązywania ciekawych zagadnień z matematyki, wykorzystując komputer jako narzędzie pomocne przy rozwiązywaniu problemu. Dzięki wykorzystaniu w procesie nauczania matematyki technologii informatycznych oraz nowoczesnych metod, takich  jak projekt, wzrośnie zainteresowanie uczniów matematyką i uczyni z niej przedmiot bardziej dla nich przyjazny.

Zajęcia będą odbywać się w sali matematycznej oraz pracowni informatycznej. Podczas zajęć będą wykorzystywane programy pakietu Microsoft Office, kalkulator graficzny oraz oprogramowanie na komputer kalkulatora graficznego TI-Nspire CX CAS. Uczniowie poznają również możliwości platformy LearningApps do tworzenia pomocy  edukacyjnych.

9.Umiejętności nabyte przez uczniów podczas zajęć:

- wykonywanie pomocy dydaktycznych do matematyki za pomocą technologii komputerowej,

- nabycie umiejętności posługiwania się i wykorzystania kalkulatora graficznego do nauki matematyki,

- nabycie umiejętności wyszukiwania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz umiejętności dobierania i wykorzystywania różnego rodzaju oprogramowania do przetwarzania tych informacji,

- nabycie umiejętności wykorzystania oprogramowania użytkowego i edukacyjnego do nauki własnej,

- powtórzenie, utrwalenie wiadomości i umiejętności matematycznych oraz wiedzy z zakresu technologii informatycznej.

Pozytywne zmiany wychowawcze: przyzwyczajenie uczniów do projektowania i organizowania pracy własnej oraz w grupach.

 10. Ewaluacja programu:

Narzędziem ewaluacji będą:

- ankieta ewaluacyjna dla uczniów,

- udział i osiągnięcia uczniów w Wojewódzkim Konkursie „Matematyka z kalkulatorem graficznym”

- zdjęcia, relacje i dorobek uczniów zaprezentowany na wystawach i na stronie internetowej szkoły.

Sposoby ewaluacji:

- obserwacja uczniów podczas zajęć,

- aktywność uczniów podczas zajęć,

- arkusz informacji zwrotnej dla ucznia (ankieta),

- stworzenie bazy pomocy dydaktycznych przez uczniów.

Naturalną formą ewaluacji będzie poziom zadowolenia dzieci z własnych dokonań i umiejętności rozwiązywania problemów matematycznych z wykorzystaniem technologii komputerowej,
a w szczególności przy pomocy kalkulatora graficznego.

 Ryszard Skrzypa


Sprawozdanie z innowacji – „Wykorzystanie technologii informacyjno – komunikacyjnej na kółku matematycznym”

 

Zajęcia innowacyjne prowadzone były w wymiarze 1 godz. tygodniowo w ramach zajęć pozalekcyjnych koła matematycznego w roku szk. 2020/21. Były one uzupełnieniem i poszerzeniem wiadomości z zakresu informatyki i technologii informacyjnej. Innowacja  polegała  na wykorzystaniu  programów interaktywnych, monitora interaktywnego, projektora, komputera, kalkulatora graficznego i zasobów portali internetowych do przygotowania materiałów i stworzenia aplikacji przy pomocy platformy Learning Apps do nauki matematyki w czasie nauki zdalnej, jak i stacjonarnej. Dzieci uczyły się obsługi kalkulatora graficznego oraz wykorzystania oprogramowania na komputer kalkulatora graficznego TI-Nspire CX CAS  do rozwiązywania zróżnicowanych zagadnień i problemów matematycznych w okresie nauki stacjonarnej. W czasie nauki zdalnej rozwiązywano zadania ze zwiększonym stopniem trudności. Zainteresowani pracą z komputerem uczniowie mogli wykorzystać swoją pasję do rozwiązywania ciekawych zagadnień z matematyki, wykorzystując komputer oraz kalkulator graficzny, jako narzędzie pomocne przy rozwiązywaniu problemów matematycznych. Dzięki wykorzystaniu w procesie nauczania matematyki technologii informatycznych, nastąpiło uatrakcyjnienie procesu dydaktyczno-wychowawczego.

Wykorzystując nowoczesne technologie informatyczne i informacyjne uczniowie w nieszablonowy sposób mogli zdobywać, utrwalać i rozszerzać swoją wiedzę, rozwiązując  różne testy online, testy z programów interaktywnych, grać w logiczne gry matematyczne, a następnie doskonalić poprzez szereg ciekawych zadań, rebusów, krzyżówek, wykreślanek,  itp. logiczne myślenie. Podczas zajęć z wykorzystaniem monitora interaktywnego, kalkulatora graficznego, komputera -  uczniowie pracowali indywidualnie lub grupowo, wykorzystując różne metody:

- metody i techniki aktywizujące   (tj. burza mózgów, dyskusja, gry dydaktyczne),

- metody ćwiczeniowe,

- metody podające (mini wykład, pogadanka).

Poprzez udział w tej innowacji uczeń (na miarę swoich możliwości):

- potrafi rozwiązywać zadania matematyczne,

- potrafi stawiać konkretne pytania, dotyczące matematyki,

- potrafi działać w zespole,

- potrafi pracować indywidualnie,

- rozwija swoje własne zainteresowania matematyczne,

- bierze udział w konkursach matematycznych,

- potrafi myśleć logicznie,

- aktywniej pracuje na zajęciach,

- wykorzystuje w praktyce zdobytą wiedzę i umiejętności,

- potrafi dokonać analizy treści zadania,

- świadomie korzysta z różnych źródeł informacji,

- chętnie korzysta z dostępnych portali internetowych,

- sprawnie operuje językiem matematycznym,

- potrafi uzasadnić swoje rozwiązanie,
- umie obsługiwać kalkulator graficzny,
- potrafi tworzyć aplikacje,

- ma wyższą samoocenę.

Szkoda, że ze względu na pandemię w trakcie nauki zdalnej uczestnicy innowacji nie mogli w pełni skorzystać z kalkulatora graficznego do nauki. Nasi uczniowie klasy VIII również nie  sprawdzili swoich umiejętności i wiedzy w Wojewódzkim Konkursie „Matematyka z kalkulatorem graficznym,” ponieważ z powodu obostrzeń sanitarnych został po raz drugi odwołany.