Innowacje

PROGRAM INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ „Poznajemy Polskę"

 Prowadzące: Renata Wojnar, Agnieszka Bogdanowicz

Termin realizacji: luty 2021 – czerwiec 2021

Wstęp

We współczesnym wielokulturowym świecie często zapomina się o świadomości korzeni, poczuciu tożsamości narodowej i ugruntowaniu miłości do „małej” i „wielkiej” Ojczyzny.

Innowacja pt. "Poznajemy Polskę" wzbogaci podejmowane działania pedagogiczne, rozwijając rozumienie bycia patriotą. Rozwiązania organizacyjne i działania wychowawcze innowacji pozytywnie wpłyną na podniesienie jakości pracy szkoły. Ponadto uczniowie rozwiną swoją świadomość patriotyczną.

W czasie nauki zdalnej, wirtualna podróż to jedyna forma oderwania się od monotonii  dnia  codziennego.

 Opis innowacji

 Innowacja „Poznajemy Polskę”  ma zachęcać i motywować uczniów  do poczucia radości i dumy z bycia Polakami. Przyczyną opracowania innowacji była potrzeba uwrażliwienia na piękno naszego kraju oraz wzbudzenia w młodym pokoleniu ducha patriotyzmu poprzez  projekcje filmów i wirtualne wycieczki do różnych ciekawych miejsc. Zaprezentowana innowacja pedagogiczna jest formą promocji szkoły. Nie zastępuje ona dotychczasowych sposobów współdziałania ze „środowiskiem szkoły” i upowszechniania informacji o szkole, lecz je wzbogaca i unowocześnia. Jest też alternatywną formą organizowania wycieczek w czasie edukacji zdalnej.

 I. Założenia ogólne

  1. Adresatami innowacji są uczniowie klasy VII. Czas realizacji innowacji obejmuje okres od lutego do czerwca 2021 r. Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć wychowawczych oraz w ramach obowiązkowych zajęć.
  2. Założeniem innowacji jest realizacja określonych zadań, a także zapoznanie uczniów z historią państwa polskiego, różnorodnością poszczególnych regionów i ich walorami turystycznymi.

II. Cele innowacji

Cel główny:

  • rozbudzanie w młodym pokoleniu ducha patriotyzmu poprzez ukazanie piękna Polski, kształtowanie postaw patriotycznych i obywatelskich,
  • uwrażliwienie na piękno, folklor, kulturę i tradycje Polski

 Cele szczegółowe:

  • wzbogacenie wiedzy na temat historii państwa polskiego,
  • kształtowanie więzi z krajem ojczystym, regionem, miejscowością,
  • wzmacnianie poczucia radości i dumy z bycia Polakiem,
  • rozwijanie poczucia przynależności do społeczności lokalnej, regionalnej oraz narodowej,
  • kształtowanie odpowiedniego zachowania w czasie uroczystości szkolnych,
  • rozwijanie umiejętności poszukiwania i wykorzystania zdobytych informacji,
  • poznanie najważniejszych obiektów dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego Polski,
  • wzbogacenie wiedzy na temat atrakcji turystycznych Polski.

 III. Metody i formy

Metody wirtualne, które zastosuje nauczyciel będą rozwijały samodzielność i kreatywność wychowanków oraz ukażą alternatywne formy spędzania czasu w okresie w którym nie możemy podróżować realnie zastępujemy formą wirtualną. 

IV. Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)

 Uczniowie:

  • zdobywają wiedzę w sposób kreatywny,
  • poznają historię, zabytki, miejsca pamięci narodowej,
  • mają możliwość poznania regionów Polski, muzeów, postaci, tradycji, folkloru okolicy i kraju,
  • kształtują obywatelską postawę poszanowania tradycji i kultury własnego regionu, a także innych kultur i ich tradycji,

Nauczyciel:

  • jest twórczy i kreatywny w sposobie przekazu treści historycznych i patriotycznych, by kształtować pożądane postawy.

 V. Tematyka

  1. Lekcja on-line z Muzeum Gdańska: „Historia medycyny”.
  2. Gdańsk – Gdynia – Sopot – co warto zwiedzić?
  3. W największym parku narodowym – Biebrzański PN.
  4. Warszawa – co warto zobaczyć?
  5. Poznań i jego ciekawostki.
  6. Wrocław – co warto zobaczyć?
  7. Widoki na szczyty – Tatrzański Park Narodowy.
  8. Co chcemy zwiedzić – propozycje przygotowane przez uczniów. 

VI. Ewaluacja

W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:

  • obserwację uczniów podczas prowadzonych zajęć,
  • na stronie internetowej szkoły zamieszczone zostaną informacje na temat naszych podróży
  • zostaną przeprowadzone rozmowy z uczniami odnośnie realizacji innowacji,

Szczegółowa i wnikliwa analiza wyników ankiety, przeprowadzonych rozmów pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy.

Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły. 

VII. Spodziewane efekty

Wpływ na uczniów:

  • rozbudzą i rozwiną wrażliwość estetyczną
  • będą kreatywni,
  • poszerzą swoją wiedzę i wzrośnie ich samoocena,
  • poznają historię, zabytki, miejsca pamięci narodowej, symbole,
  • będą dzielić się swoją wiedzą w zakresie tematyki regionalnej z innymi,
  • będą kształtować postawę patriotyczną i obywatelską oraz postawę poszanowania tradycji i kultury.

Wpływ na pracę szkoły:

  • podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez zaangażowanie uczniów w proponowane zadania,
  • rozwój emocjonalny dzieci,
  • promocja szkoły w środowisku lokalnym i ogólnopolskim.                                                                                                                                                                                                                                                               

Podsumowanie

Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z aktywizowania u uczniów  postaw patriotycznych oraz rozbudzanie w nich zainteresowania poszczególnymi regionami  Polski.

Kontakt

Zespół Szkół Samorządowych 
im. Jana Pawła II

ul. Szkolna 16
23-407 Tereszpol-Zaorenda
tel.: +48 84 687 6033
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
e-doręczenia: AE:PL-18427-12797-TTHEC-23

E-dziennik

Vulcan

Gmina Tereszpol

BIP

Biuletyn informacji publicznej

ePUAP

Elektroniczna Skrzynka Podawcza