PROGRAM INNOWACJI PEDAGOGICZNEJ „Poznajemy Polskę"
Prowadzące: Renata Wojnar, Agnieszka Bogdanowicz
Termin realizacji: luty 2021 – czerwiec 2021
Wstęp
We współczesnym wielokulturowym świecie często zapomina się o świadomości korzeni, poczuciu tożsamości narodowej i ugruntowaniu miłości do „małej” i „wielkiej” Ojczyzny.
Innowacja pt. "Poznajemy Polskę" wzbogaci podejmowane działania pedagogiczne, rozwijając rozumienie bycia patriotą. Rozwiązania organizacyjne i działania wychowawcze innowacji pozytywnie wpłyną na podniesienie jakości pracy szkoły. Ponadto uczniowie rozwiną swoją świadomość patriotyczną.
W czasie nauki zdalnej, wirtualna podróż to jedyna forma oderwania się od monotonii dnia codziennego.
Opis innowacji
Innowacja „Poznajemy Polskę” ma zachęcać i motywować uczniów do poczucia radości i dumy z bycia Polakami. Przyczyną opracowania innowacji była potrzeba uwrażliwienia na piękno naszego kraju oraz wzbudzenia w młodym pokoleniu ducha patriotyzmu poprzez projekcje filmów i wirtualne wycieczki do różnych ciekawych miejsc. Zaprezentowana innowacja pedagogiczna jest formą promocji szkoły. Nie zastępuje ona dotychczasowych sposobów współdziałania ze „środowiskiem szkoły” i upowszechniania informacji o szkole, lecz je wzbogaca i unowocześnia. Jest też alternatywną formą organizowania wycieczek w czasie edukacji zdalnej.
I. Założenia ogólne
- Adresatami innowacji są uczniowie klasy VII. Czas realizacji innowacji obejmuje okres od lutego do czerwca 2021 r. Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć wychowawczych oraz w ramach obowiązkowych zajęć.
- Założeniem innowacji jest realizacja określonych zadań, a także zapoznanie uczniów z historią państwa polskiego, różnorodnością poszczególnych regionów i ich walorami turystycznymi.
II. Cele innowacji
Cel główny:
- rozbudzanie w młodym pokoleniu ducha patriotyzmu poprzez ukazanie piękna Polski, kształtowanie postaw patriotycznych i obywatelskich,
- uwrażliwienie na piękno, folklor, kulturę i tradycje Polski
Cele szczegółowe:
- wzbogacenie wiedzy na temat historii państwa polskiego,
- kształtowanie więzi z krajem ojczystym, regionem, miejscowością,
- wzmacnianie poczucia radości i dumy z bycia Polakiem,
- rozwijanie poczucia przynależności do społeczności lokalnej, regionalnej oraz narodowej,
- kształtowanie odpowiedniego zachowania w czasie uroczystości szkolnych,
- rozwijanie umiejętności poszukiwania i wykorzystania zdobytych informacji,
- poznanie najważniejszych obiektów dziedzictwa przyrodniczego i kulturowego Polski,
- wzbogacenie wiedzy na temat atrakcji turystycznych Polski.
III. Metody i formy
Metody wirtualne, które zastosuje nauczyciel będą rozwijały samodzielność i kreatywność wychowanków oraz ukażą alternatywne formy spędzania czasu w okresie w którym nie możemy podróżować realnie zastępujemy formą wirtualną.
IV. Przewidywane osiągnięcia (korzyści wdrożenia innowacji)
Uczniowie:
- zdobywają wiedzę w sposób kreatywny,
- poznają historię, zabytki, miejsca pamięci narodowej,
- mają możliwość poznania regionów Polski, muzeów, postaci, tradycji, folkloru okolicy i kraju,
- kształtują obywatelską postawę poszanowania tradycji i kultury własnego regionu, a także innych kultur i ich tradycji,
Nauczyciel:
- jest twórczy i kreatywny w sposobie przekazu treści historycznych i patriotycznych, by kształtować pożądane postawy.
V. Tematyka
- Lekcja on-line z Muzeum Gdańska: „Historia medycyny”.
- Gdańsk – Gdynia – Sopot – co warto zwiedzić?
- W największym parku narodowym – Biebrzański PN.
- Warszawa – co warto zobaczyć?
- Poznań i jego ciekawostki.
- Wrocław – co warto zobaczyć?
- Widoki na szczyty – Tatrzański Park Narodowy.
- Co chcemy zwiedzić – propozycje przygotowane przez uczniów.
VI. Ewaluacja
W celu uzyskania informacji zwrotnej nauczyciel przeprowadzi:
- obserwację uczniów podczas prowadzonych zajęć,
- na stronie internetowej szkoły zamieszczone zostaną informacje na temat naszych podróży
- zostaną przeprowadzone rozmowy z uczniami odnośnie realizacji innowacji,
Szczegółowa i wnikliwa analiza wyników ankiety, przeprowadzonych rozmów pozwoli ocenić stopień realizacji zamierzonych celów. Działania te pomogą wyciągnąć wnioski, zaplanować pracę i ewentualnie zmodyfikować metody pracy.
Wszystkie wyniki i uwagi zostaną opracowane w sprawozdaniu oraz udostępnione dyrektorowi szkoły.
VII. Spodziewane efekty
Wpływ na uczniów:
- rozbudzą i rozwiną wrażliwość estetyczną
- będą kreatywni,
- poszerzą swoją wiedzę i wzrośnie ich samoocena,
- poznają historię, zabytki, miejsca pamięci narodowej, symbole,
- będą dzielić się swoją wiedzą w zakresie tematyki regionalnej z innymi,
- będą kształtować postawę patriotyczną i obywatelską oraz postawę poszanowania tradycji i kultury.
Wpływ na pracę szkoły:
- podnoszenie jakości pracy szkoły poprzez zaangażowanie uczniów w proponowane zadania,
- rozwój emocjonalny dzieci,
- promocja szkoły w środowisku lokalnym i ogólnopolskim.
Podsumowanie
Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z aktywizowania u uczniów postaw patriotycznych oraz rozbudzanie w nich zainteresowania poszczególnymi regionami Polski.