Innowacje

 

Zakres innowacji               

Adresatami innowacji są dzieci z każdej grupy wiekowej, tj dzieci 3-, 4-, 5-, 6-letnie z Przedszkola w Tereszpolu - Zaorendzie. Zajęcia innowacyjne odbywają się w godzinach pracy przedszkola w ramach czasu realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz w godzinach poza jej realizacją według pomysłu dzieci i nauczycieli, ale także przyjętych w przedszkolu i grupach zasad i norm zachowania. Niniejsza innowacja ma na celu promowanie kultury osobistej przedszkolaka przy współpracy z rodzicami oraz środowiskiem przedszkolnym i lokalnym, kształtowanie nawyku prawidłowego korzystania z urządzeń sanitarnych, umiejętności estetycznego spożywania posiłków po samodzielnym nakryciu i uporządkowaniu miejsca jedzenia, stosowanie norm i zasad współżycia w grupie społecznej, w tym używanie zwrotów grzecznościowych. Innowacja jest odpowiedzią na wnioski nauczycielskie oraz wnioski z nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2016/2017, jaki zarówno na priorytet ministerialny/ kuratoryjny na rok szkolny 2017/2018. Innowacja pedagogiczna jest wyjściem naprzeciw zadaniom przedszkola zawartych w aktualnej Podstawie Programowej, takim jak: wzmacnianie poczucia wartości (...), tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności (...), tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania (...), ubioru (...); kreowanie wspólne z wymienionymi podmiotami (rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości) sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.              

Cele innowacji               

Cel główny: Promowanie kultury osobistej przedszkolaka               

Cele szczegółowe:

Dziecko:

- rozumie, że należy pomagać swoim bliskim oraz kolegom i koleżankom, okazuje im życzliwość;

 - zna zasady obowiązujące w grupie przedszkolnej i w przedszkolu, oraz przestrzega ich, rozumie zasadność ich przestrzegania;

- rozumie, jak należy zachować się w określonych sytuacjach: stosuje zwroty grzecznościowe, okazuje szacunek osobom starszym, zwraca się do osób dorosłych i prosi o pomoc w trudnych sytuacjach;

 - słucha z uwagą innych osób;

 - rozumie, jakie sytuacje mogą sprawić komuś radość lub smutek;

 - rozróżnia dobro od zła, potrafi podać przykłady właściwego oraz niewłaściwego zachowania;

- słucha poleceń nauczyciela;

 - szanuje czyjąś prywatność i nie bierze czyichś rzeczy bez pytania;

 - przestrzega zasad zachowania w miejscach publicznych;

 - zachowuje ciszę;

- nie śmieci;

- nie przechwala się swoimi zabawkami i możliwościami, chętnie dzieli się z innymi;

- przestrzega oczekiwanych kulturowo zachowań podczas spożywania posiłków;

 - poprawnie posługuje się serwetką i wybranymi sztućcami, utrzymuje prawidłową postawę i czystość wokół siebie, pamięta o zwrotach grzecznościowych;

- rozumie i stosuje zasady savoir vivre'u w trakcie spożywania posiłków;

 - pozostawia po sobie i utrzymuje wokół siebie porządek w różnych codziennych sytuacjach;

- angażuje się w utrzymanie porządku i czystości w swoim bliższym i dalszym otoczeniu, w różnych sytuacjach, np. w sali, ogrodzie, w swoim pokoju;

 - przestrzega zasad dbania i szanowania osobistych rzeczy, rzeczy innych osób w różnych miejscach użyteczności publicznej. 

Ewaluacja 

Na zakończenie innowacji zaplanowane będą:

- metoda "niedokończonych zdań" zastosowana u dzieci;

- ocena przez dziecko pozytywnych i negatywnych zachowań bohaterów przedstawionych na obrazkach;

- metoda "gadającej ściany" skierowana do rodziców, dotycząca stopnia realizacji przez przedszkolaka celów innowacji;

- krótkie sprawozdanie nauczycieli przedszkola z podjętych działań i ich efektów. 

 Autor: Urszula Kwiecińska

Sprawozdanie z realizacji działań dotyczących innowacji „Savoir – vivre dla przedszkolaka” w roku szkolnym 2017/2018

 W trakcie realizacji ww. innowacji pedagogicznej były podejmowane następujące działania:

-  tworzenie „grupowych kodeksów przedszkolaka” podczas wspólnej rozmowy i przypominanie   o ustaleniach w formie obrazków rozwieszonych w sali i łazience oraz w formie zdań

-  stosowanie i respektowanie na co dzień ustalonych zasad i norm

- okazywanie przez dzieci w stosunku do kolegów/koleżanek, nauczycieli i innych  pracowników przedszkola/szkoły życzliwości w różnych sytuacjach przedszkolnych

- stosowanie zwrotów grzecznościowych, dawanie przykładów stosowania ich przez dzieci,  rodziców, bohaterów literatury dziecięcej itp.

- podziękowanie, składanie życzeń, wręczanie upominków (dyplomów) osobom starszym z okazji:  Dnia Edukacji Narodowej – dyrekcji, nauczycielom i innym pracownikom oświaty;   Dnia Babci, Dnia Dziadka – zaproszonym na uroczystości w grupach babciom i dziadkom;  Dnia Kobiet – dyrekcji, p. sekretarce, paniom z kuchni, nauczycielkom oraz dziewczynkom;   Dnia Matki, Dnia Ojca – zaproszonym na Festyn rodzinny rodzicom – mamie i tacie;  zaplanowanego spotkania ze strażakami – wręczenie strażakom kwiatów i dyplomu;  Dnia bibliotekarza – przyjacielowi przedszkola – dyrektorce Biblioteki Publicznej   Gminy   Tereszpol;  Zakończenia Roku Szkolnego 2017/2018 – rodzicom (babci), księdzu, p. sekretarce,   uczącym   nauczycielom i innym pracownikom oraz dzieciom

- składanie życzeń solenizantom, np. księdzu Andrzejowi K. oraz dzieciom,   które obchodziły urodziny; śpiewanie tradycyjnego „Sto lat”

- składanie życzeń pani Ani S. z okazji zakończenia pracy w szkole i odejścia na zasłużony  odpoczynek; wręczenie upominków i kwiatów, pożegnanie przez dzieci wierszami

- wykorzystywanie literatury dziecięcej, przedstawień teatralnych, filmów, sytuacji przedszkolnych,  sytuacji podczas spotkań, wycieczek, spacerów itd. w celu rozróżnienia takich, które sprawiają komuś smutek, a które radość oraz rozróżnienia dobra od zła- stosowanie kart pracy, zawierających obrazki przedstawiające dobre i złe zachowania dzieci (ludzi) w celu oceny tych zachowań poprzez rysowanie lub naklejanie „smutnychlub wesołych buziek”, wpisywanie bądź naklejanie słów „tak” lub „nie”

- wycieczki (wyjazdy) do miejsc publicznych – kina, manufaktury, baru, sali widowiskowej w BCK  w Biłgoraju, Katolickiego Przedszkola im. św. Jana Pawła II w Biłgoraju, do Szkoły Filialnej  w Lipowcu

- uczenie właściwych zachowań, pokaz, obserwacja, sprawdzenie, jak dzieci   przyswoiły wprowadzone umiejętności, normy i zasady dobrego zachowania; zwrócenie uwagi na zachowanie w autobusie

- akcje ekologiczne np. z okazji Dnia Ziemi („sprzątanie świata”)- realizowanie „Przedszkolnego programu edukacji antytytoniowej” Czyste powietrze wokół nas,  m..in., wykonywanie znaczków „Przy mnie nie pal” i wręczanie najbliższym,   którzy palą  papierosy lub wieszanie na drzwiach swego pokoju,   omówienie sposobu zachowania się wobec palących

- dyżury w jadalni – noszenie fartuszków przez dyżurnych, nakrywanie do stołu i porządkowanie  po spożyciu posiłków

- samodzielne, indywidualne nakrywanie do stołu, posługiwanie się sztućcami i serwetką,  kulturalne spożywanie posiłku, sprzątanie po sobie

- dyżury w sali

- zgodna zabawa, prowadzona w miłej atmosferze z poszanowaniem zabawek przedszkolnych  i własnych, z dzieleniem się nimi, odkładaniem na wyznaczone miejsce

- porządkowanie indywidualnych półek lub szafek oraz kącików przedszkolnych

- opieka nad przedszkolnymi hodowlami roślinnymi (pelargoniami) i zwierzęcymi(rybami w akwarium) oraz opieka nad ptakami zimą (dokarmianie, przynoszenie pokarmu dla ptaków). 

Nastąpił wzrost właściwych, pożądanych zachowań w sali na zajęciach, podczas zabaw i posiłków, na wycieczkach ( wyjazdach ), w kinie i autobusie.Dzieci starały się przestrzegać wspólnie ustalonych  zasad i norm.

Sprawozdanie z realizacji działań dotyczących innowacji „Savoir – vivre dla przedszkolaka” w roku szkolnym 2018/2019

 W trakcie realizacji ww. innowacji pedagogicznej były podejmowane następujące działania:

-  tworzenie „grupowych kodeksów przedszkolaka” podczas wspólnej rozmowy i przypominanie   o ustaleniach w formie obrazków rozwieszonych w sali i łazience oraz w formie zdań

-  stosowanie i respektowanie na co dzień ustalonych zasad i norm

- okazywanie przez dzieci w stosunku do kolegów/koleżanek, nauczycieli i innych  pracowników przedszkola/szkoły życzliwości w różnych sytuacjach przedszkolnych

- stosowanie zwrotów grzecznościowych, dawanie przykładów stosowania ich przez dzieci,  rodziców, bohaterów literatury dziecięcej itp.

- podziękowanie, składanie życzeń, wręczanie upominków (dyplomów) z okazji:  Dnia Edukacji Narodowej – dyrekcji, nauczycielom i innym pracownikom oświaty;   Dnia Babci, Dnia Dziadka – zaproszonym na uroczystości w grupach babciom i dziadkom;  Dnia Kobiet – nauczycielkom oraz dziewczynkom;   Dnia Matki, Dnia Ojca – zaproszonym na Festyn rodzinny rodzicom – mamie i tacie;  zaplanowanego spotkania ze strażakami – wręczenie strażakom kwiatów;  Dnia bibliotekarza – przyjacielowi przedszkola – dyrektorce Biblioteki Publicznej  Gminy Tereszpol, koordynatorce ds. kultury na terenie gminy, kierowniczce   Biblioteki  Pedagogicznej w Biłgoraju oraz bibliotekarce szkolnej ZSS w Tereszpolu - Zaorendzie;  Zakończenia Roku Szkolnego 2018/2019 – rodzicom, dyrekcji, księdzu, p. sekretarce,   uczącym  nauczycielom i innym pracownikom oraz dzieciom;

- składanie życzeń solenizantom, np. księdzu Andrzejowi K. oraz dzieciom z okazji imienin  i urodzin, śpiewanie tradycyjnego „Sto lat”;

- wykorzystywanie literatury dziecięcej, przedstawień teatralnych, filmów, sytuacji przedszkolnych,  sytuacji podczas spotkań, wycieczek, spacerów itd. w celu rozróżnienia takich, które sprawiają komuś smutek, a które radość oraz rozróżnienia dobra od zła;

- stosowanie kart pracy, zawierających obrazki przedstawiające dobre i złe zachowania dzieci (ludzi) w celu oceny tych zachowań poprzez rysowanie lub naklejanie „smutnych lub wesołych buziek”, bądź czerwonych lub zielonych ramek;

- wycieczki (wyjazdy) do miejsc publicznych –  sali widowiskowej w BCK w Biłgoraju, sali koncertowej Orkiestry Symfonicznej Karola Namysłowskiego w Zamościu, Katolickiego Przedszkola im. św. Jana Pawła II w Biłgoraju, do Szkoły Filialnej w Lipowcu, Zoo w Zamościu Manufaktury słodyczy „Tęcza” - uczenie właściwych zachowań, obserwacja, sprawdzenie,jak dzieci   przyswoiły wprowadzone umiejętności, normy i zasady dobrego zachowania;

-zwrócenie uwagi na zachowanie w autobusie;

- realizowanie „Przedszkolnego programu edukacji antytytoniowej” Czyste powietrze wokół nas,  m..in., wykonywanie plakatów pt. „Źródła dymu” oraz znaczków „Przy mnie nie pal” i wręczanie najbliższym, którzy palą papierosy lub wieszanie na drzwiach swego pokoju, omówienie sposobu zachowania się wobec palących;

- dyżury w jadalni – noszenie fartuszków przez dyżurnych, nakrywanie do stołu i porządkowanie  po spożyciu posiłków- samodzielne, indywidualne nakrywanie do stołu, posługiwanie się sztućcami i serwetką,  kulturalne spożywanie posiłku, sprzątanie po sobie;

- dyżury w sali- zgodna zabawa, prowadzona w miłej atmosferze z poszanowaniem zabawek przedszkolnych  i własnych, z dzieleniem się nimi, odkładaniem zabawek na wyznaczone miejsce;

- porządkowanie indywidualnych półek lub szafek oraz kącików przedszkolnych- opieka nad przedszkolnymi hodowlami roślinnymi (cebulą, fasolą, pomidorami) oraz opiekanad ptakami zimą (dokarmianie, przynoszenie pokarmu dla ptaków).

 Nastąpił wzrost właściwych, pożądanych postaw i zachowań w sali na zajęciach, podczas zabaw, posiłków, na wycieczkach ( wyjazdach ), podczas wyjść, przedstawień teatralnych, występów, uroczystości, koncertów, „ poranków muzycznych”, w  autobusie.Dzieci starały się przestrzegać wspólnie ustalonych  zasad i norm. 


                                                                                                                                                    

           

Kontakt

Zespół Szkół Samorządowych 
im. Jana Pawła II

ul. Szkolna 16
23-407 Tereszpol-Zaorenda
tel.: +48 84 687 6033
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

E-dziennik

Vulcan

Gmina Tereszpol

BIP

Biuletyn informacji publicznej

ePUAP

Elektroniczna Skrzynka Podawcza