Zakres innowacji
Adresatami innowacji są dzieci z każdej grupy wiekowej, tj dzieci 3-, 4-, 5-, 6-letnie z Przedszkola w Tereszpolu - Zaorendzie. Zajęcia innowacyjne odbywają się w godzinach pracy przedszkola w ramach czasu realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz w godzinach poza jej realizacją według pomysłu dzieci i nauczycieli, ale także przyjętych w przedszkolu i grupach zasad i norm zachowania. Niniejsza innowacja ma na celu promowanie kultury osobistej przedszkolaka przy współpracy z rodzicami oraz środowiskiem przedszkolnym i lokalnym, kształtowanie nawyku prawidłowego korzystania z urządzeń sanitarnych, umiejętności estetycznego spożywania posiłków po samodzielnym nakryciu i uporządkowaniu miejsca jedzenia, stosowanie norm i zasad współżycia w grupie społecznej, w tym używanie zwrotów grzecznościowych. Innowacja jest odpowiedzią na wnioski nauczycielskie oraz wnioski z nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2016/2017, jaki zarówno na priorytet ministerialny/ kuratoryjny na rok szkolny 2017/2018. Innowacja pedagogiczna jest wyjściem naprzeciw zadaniom przedszkola zawartych w aktualnej Podstawie Programowej, takim jak: wzmacnianie poczucia wartości (...), tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności (...), tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania (...), ubioru (...); kreowanie wspólne z wymienionymi podmiotami (rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości) sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju.
Cele innowacji
Cel główny: Promowanie kultury osobistej przedszkolaka
Cele szczegółowe:
Dziecko:
- rozumie, że należy pomagać swoim bliskim oraz kolegom i koleżankom, okazuje im życzliwość;
- zna zasady obowiązujące w grupie przedszkolnej i w przedszkolu, oraz przestrzega ich, rozumie zasadność ich przestrzegania;
- rozumie, jak należy zachować się w określonych sytuacjach: stosuje zwroty grzecznościowe, okazuje szacunek osobom starszym, zwraca się do osób dorosłych i prosi o pomoc w trudnych sytuacjach;
- słucha z uwagą innych osób;
- rozumie, jakie sytuacje mogą sprawić komuś radość lub smutek;
- rozróżnia dobro od zła, potrafi podać przykłady właściwego oraz niewłaściwego zachowania;
- słucha poleceń nauczyciela;
- szanuje czyjąś prywatność i nie bierze czyichś rzeczy bez pytania;
- przestrzega zasad zachowania w miejscach publicznych;
- zachowuje ciszę;
- nie śmieci;
- nie przechwala się swoimi zabawkami i możliwościami, chętnie dzieli się z innymi;
- przestrzega oczekiwanych kulturowo zachowań podczas spożywania posiłków;
- poprawnie posługuje się serwetką i wybranymi sztućcami, utrzymuje prawidłową postawę i czystość wokół siebie, pamięta o zwrotach grzecznościowych;
- rozumie i stosuje zasady savoir vivre'u w trakcie spożywania posiłków;
- pozostawia po sobie i utrzymuje wokół siebie porządek w różnych codziennych sytuacjach;
- angażuje się w utrzymanie porządku i czystości w swoim bliższym i dalszym otoczeniu, w różnych sytuacjach, np. w sali, ogrodzie, w swoim pokoju;
- przestrzega zasad dbania i szanowania osobistych rzeczy, rzeczy innych osób w różnych miejscach użyteczności publicznej.
Ewaluacja
Na zakończenie innowacji zaplanowane będą:
- metoda "niedokończonych zdań" zastosowana u dzieci;
- ocena przez dziecko pozytywnych i negatywnych zachowań bohaterów przedstawionych na obrazkach;
- metoda "gadającej ściany" skierowana do rodziców, dotycząca stopnia realizacji przez przedszkolaka celów innowacji;
- krótkie sprawozdanie nauczycieli przedszkola z podjętych działań i ich efektów.
Autor: Urszula Kwiecińska
Sprawozdanie z realizacji działań dotyczących innowacji „Savoir – vivre dla przedszkolaka” w roku szkolnym 2017/2018
W trakcie realizacji ww. innowacji pedagogicznej były podejmowane następujące działania:
- tworzenie „grupowych kodeksów przedszkolaka” podczas wspólnej rozmowy i przypominanie o ustaleniach w formie obrazków rozwieszonych w sali i łazience oraz w formie zdań
- stosowanie i respektowanie na co dzień ustalonych zasad i norm
- okazywanie przez dzieci w stosunku do kolegów/koleżanek, nauczycieli i innych pracowników przedszkola/szkoły życzliwości w różnych sytuacjach przedszkolnych
- stosowanie zwrotów grzecznościowych, dawanie przykładów stosowania ich przez dzieci, rodziców, bohaterów literatury dziecięcej itp.
- podziękowanie, składanie życzeń, wręczanie upominków (dyplomów) osobom starszym z okazji: Dnia Edukacji Narodowej – dyrekcji, nauczycielom i innym pracownikom oświaty; Dnia Babci, Dnia Dziadka – zaproszonym na uroczystości w grupach babciom i dziadkom; Dnia Kobiet – dyrekcji, p. sekretarce, paniom z kuchni, nauczycielkom oraz dziewczynkom; Dnia Matki, Dnia Ojca – zaproszonym na Festyn rodzinny rodzicom – mamie i tacie; zaplanowanego spotkania ze strażakami – wręczenie strażakom kwiatów i dyplomu; Dnia bibliotekarza – przyjacielowi przedszkola – dyrektorce Biblioteki Publicznej Gminy Tereszpol; Zakończenia Roku Szkolnego 2017/2018 – rodzicom (babci), księdzu, p. sekretarce, uczącym nauczycielom i innym pracownikom oraz dzieciom
- składanie życzeń solenizantom, np. księdzu Andrzejowi K. oraz dzieciom, które obchodziły urodziny; śpiewanie tradycyjnego „Sto lat”
- składanie życzeń pani Ani S. z okazji zakończenia pracy w szkole i odejścia na zasłużony odpoczynek; wręczenie upominków i kwiatów, pożegnanie przez dzieci wierszami
- wykorzystywanie literatury dziecięcej, przedstawień teatralnych, filmów, sytuacji przedszkolnych, sytuacji podczas spotkań, wycieczek, spacerów itd. w celu rozróżnienia takich, które sprawiają komuś smutek, a które radość oraz rozróżnienia dobra od zła- stosowanie kart pracy, zawierających obrazki przedstawiające dobre i złe zachowania dzieci (ludzi) w celu oceny tych zachowań poprzez rysowanie lub naklejanie „smutnychlub wesołych buziek”, wpisywanie bądź naklejanie słów „tak” lub „nie”
- wycieczki (wyjazdy) do miejsc publicznych – kina, manufaktury, baru, sali widowiskowej w BCK w Biłgoraju, Katolickiego Przedszkola im. św. Jana Pawła II w Biłgoraju, do Szkoły Filialnej w Lipowcu
- uczenie właściwych zachowań, pokaz, obserwacja, sprawdzenie, jak dzieci przyswoiły wprowadzone umiejętności, normy i zasady dobrego zachowania; zwrócenie uwagi na zachowanie w autobusie
- akcje ekologiczne np. z okazji Dnia Ziemi („sprzątanie świata”)- realizowanie „Przedszkolnego programu edukacji antytytoniowej” Czyste powietrze wokół nas, m..in., wykonywanie znaczków „Przy mnie nie pal” i wręczanie najbliższym, którzy palą papierosy lub wieszanie na drzwiach swego pokoju, omówienie sposobu zachowania się wobec palących
- dyżury w jadalni – noszenie fartuszków przez dyżurnych, nakrywanie do stołu i porządkowanie po spożyciu posiłków
- samodzielne, indywidualne nakrywanie do stołu, posługiwanie się sztućcami i serwetką, kulturalne spożywanie posiłku, sprzątanie po sobie
- dyżury w sali
- zgodna zabawa, prowadzona w miłej atmosferze z poszanowaniem zabawek przedszkolnych i własnych, z dzieleniem się nimi, odkładaniem na wyznaczone miejsce
- porządkowanie indywidualnych półek lub szafek oraz kącików przedszkolnych
- opieka nad przedszkolnymi hodowlami roślinnymi (pelargoniami) i zwierzęcymi(rybami w akwarium) oraz opieka nad ptakami zimą (dokarmianie, przynoszenie pokarmu dla ptaków).
Nastąpił wzrost właściwych, pożądanych zachowań w sali na zajęciach, podczas zabaw i posiłków, na wycieczkach ( wyjazdach ), w kinie i autobusie.Dzieci starały się przestrzegać wspólnie ustalonych zasad i norm.
Sprawozdanie z realizacji działań dotyczących innowacji „Savoir – vivre dla przedszkolaka” w roku szkolnym 2018/2019
W trakcie realizacji ww. innowacji pedagogicznej były podejmowane następujące działania:
- tworzenie „grupowych kodeksów przedszkolaka” podczas wspólnej rozmowy i przypominanie o ustaleniach w formie obrazków rozwieszonych w sali i łazience oraz w formie zdań
- stosowanie i respektowanie na co dzień ustalonych zasad i norm
- okazywanie przez dzieci w stosunku do kolegów/koleżanek, nauczycieli i innych pracowników przedszkola/szkoły życzliwości w różnych sytuacjach przedszkolnych
- stosowanie zwrotów grzecznościowych, dawanie przykładów stosowania ich przez dzieci, rodziców, bohaterów literatury dziecięcej itp.
- podziękowanie, składanie życzeń, wręczanie upominków (dyplomów) z okazji: Dnia Edukacji Narodowej – dyrekcji, nauczycielom i innym pracownikom oświaty; Dnia Babci, Dnia Dziadka – zaproszonym na uroczystości w grupach babciom i dziadkom; Dnia Kobiet – nauczycielkom oraz dziewczynkom; Dnia Matki, Dnia Ojca – zaproszonym na Festyn rodzinny rodzicom – mamie i tacie; zaplanowanego spotkania ze strażakami – wręczenie strażakom kwiatów; Dnia bibliotekarza – przyjacielowi przedszkola – dyrektorce Biblioteki Publicznej Gminy Tereszpol, koordynatorce ds. kultury na terenie gminy, kierowniczce Biblioteki Pedagogicznej w Biłgoraju oraz bibliotekarce szkolnej ZSS w Tereszpolu - Zaorendzie; Zakończenia Roku Szkolnego 2018/2019 – rodzicom, dyrekcji, księdzu, p. sekretarce, uczącym nauczycielom i innym pracownikom oraz dzieciom;
- składanie życzeń solenizantom, np. księdzu Andrzejowi K. oraz dzieciom z okazji imienin i urodzin, śpiewanie tradycyjnego „Sto lat”;
- wykorzystywanie literatury dziecięcej, przedstawień teatralnych, filmów, sytuacji przedszkolnych, sytuacji podczas spotkań, wycieczek, spacerów itd. w celu rozróżnienia takich, które sprawiają komuś smutek, a które radość oraz rozróżnienia dobra od zła;
- stosowanie kart pracy, zawierających obrazki przedstawiające dobre i złe zachowania dzieci (ludzi) w celu oceny tych zachowań poprzez rysowanie lub naklejanie „smutnych lub wesołych buziek”, bądź czerwonych lub zielonych ramek;
- wycieczki (wyjazdy) do miejsc publicznych – sali widowiskowej w BCK w Biłgoraju, sali koncertowej Orkiestry Symfonicznej Karola Namysłowskiego w Zamościu, Katolickiego Przedszkola im. św. Jana Pawła II w Biłgoraju, do Szkoły Filialnej w Lipowcu, Zoo w Zamościu Manufaktury słodyczy „Tęcza” - uczenie właściwych zachowań, obserwacja, sprawdzenie,jak dzieci przyswoiły wprowadzone umiejętności, normy i zasady dobrego zachowania;
-zwrócenie uwagi na zachowanie w autobusie;
- realizowanie „Przedszkolnego programu edukacji antytytoniowej” Czyste powietrze wokół nas, m..in., wykonywanie plakatów pt. „Źródła dymu” oraz znaczków „Przy mnie nie pal” i wręczanie najbliższym, którzy palą papierosy lub wieszanie na drzwiach swego pokoju, omówienie sposobu zachowania się wobec palących;
- dyżury w jadalni – noszenie fartuszków przez dyżurnych, nakrywanie do stołu i porządkowanie po spożyciu posiłków- samodzielne, indywidualne nakrywanie do stołu, posługiwanie się sztućcami i serwetką, kulturalne spożywanie posiłku, sprzątanie po sobie;
- dyżury w sali- zgodna zabawa, prowadzona w miłej atmosferze z poszanowaniem zabawek przedszkolnych i własnych, z dzieleniem się nimi, odkładaniem zabawek na wyznaczone miejsce;
- porządkowanie indywidualnych półek lub szafek oraz kącików przedszkolnych- opieka nad przedszkolnymi hodowlami roślinnymi (cebulą, fasolą, pomidorami) oraz opiekanad ptakami zimą (dokarmianie, przynoszenie pokarmu dla ptaków).
Nastąpił wzrost właściwych, pożądanych postaw i zachowań w sali na zajęciach, podczas zabaw, posiłków, na wycieczkach ( wyjazdach ), podczas wyjść, przedstawień teatralnych, występów, uroczystości, koncertów, „ poranków muzycznych”, w autobusie.Dzieci starały się przestrzegać wspólnie ustalonych zasad i norm.