Nikogo nie trzeba przekonywać, że polska ortografia jest trudna, zawiła i skomplikowana. Po raz kolejny przekonali się o tym uczniowie naszej szkoły z klas IV – VIII, którzy pisali dyktanda klasowe będące zwieńczeniem nauki w danej klasie.
Laureaci klasowych dyktand pod kierunkiem p. Ewy Brodziak, p. Anny Belczarz i p. Anety Zalewy wzięli udział w szkolnych eliminacjach Konkursu Ortograficznego o wdzięcznej nazwie „Kaktus”. Ortografia potrafi wiele namieszać w głowach i na papierze. Okazało się, że nie jest prostym poprawnie napisać szereg wyrazów, jak chociażby: zapożyczenia, próbuje, zakłóceń, tempo, współcześni, należy, obejrzymy, krzepi, ubożenia polszczyzny, nadziei, terminologii, skomplikowane itd. Jeśli komuś wydaje się, że pisownia tych pojęć jest prosta, to się grubo myli. Dużą trudność wywołało też zadanie z dopisaniem do wyrazów: skąpy, ciepły, przemyślany, nienawidzący, pogodny, cisza, lenistwo, szata, elita, jeździec - antonimów zawierających ‘h’ lub ‘ch’. Nie łatwiej było z przymiotnikami, aby zapisać je w liczbie mnogiej w rodzaju męskoosobowym; świeży, miękki, duży, wysoki, lekki, krzepki, chytry, chudy.
Wśród uczniów, którzy pisali ortograficzny sprawdzian z takimi zawiłościami i ortograficznymi trudnościami, najmniej błędów popełniła uczennica klasy VIII – Marlena Godzisz i to ona zajęła I miejsce, i zdobyła zaszczytny tytuł Mistrza Szkolnej Ortografii w roku szkolnym 2023/2024. II miejsce przypadło dwojgu uczniom - również uczennicy klasy VIII – Natalii Kukiełce oraz uczniowi klasy VIIb - Kacprowi Glinie. Zdobyli oni tytuł Wicemistrza Szkolnej Ortografii.
Gratulujemy ortograficznym siłaczom tegorocznego zwycięstwa i życzymy kolejnych sukcesów. Dziękujemy także p. Dorocie Tutce za pomoc w przeprowadzeniu tego konkursu.
Anna Belczarz